Hoe kan jij jouw merk laten groeien?

Heb jij een merk of product met een klantenkring en wil je deze laten groeien? Focus je dan op deze drie pijlers: je doelgroep, de relatie met je doelgroep en de beleving van je merk of product.

1. Ken je doelgroep

Bij elk nieuw product wat je lanceert is het belangrijk dat je weet wie je doelgroep is, waarom zij jouw product nodig hebben en op welke manier je jouw doelgroep het beste kan bereiken. Met doelgroeponderzoek breng je het profiel van je klant in kaart.

Kijk ook naar de trends die spelen rondom je doelgroep en waar je klant door beïnvloed wordt. We zien bijvoorbeeld dat in 2020 duurzaamheid een grote rol gaat spelen in productbeleving. Consumenten kiezen sneller voor producten die duurzaamheid uitstralen en waarmee je met de koop van het product een steentje bijdraagt aan een beter milieu. Wanneer je weet wat de intrinsieke motivatie van je klant is om een product te kopen, kan je hier sneller op inspelen.

2. Investeer in de relatie met je klanten

Zorg ervoor dat je klant jouw merk of product écht leert kennen en focus daarbij op het verhaal dat je wilt vertellen. Speel in op een persoonlijke benadering met een tone of voice die past bij je doelgroep. Verdiep je in de manier waarop de relatie met je klanten het beste tot stand kan komen, zowel via offline als online platformen.

Kijk ook naar de branding van je product en zorg dat deze visueel aantrekkelijk, passend en consistent is op de kanalen waar je naar je klant communiceert: een consistente branding zorgt ervoor dat je klant jouw merk sneller herkent. Speel hierop in via je website en social media. Stuur eens een nieuwsbrief of een leuke verjaardagskaart met een leuke aanbieding! Op deze manier zorg je ervoor dat mensen aan jouw merk blijven denken.

3. Koppel een leuke actie aan je merk

Om je merk echt tot leven te brengen is het belangrijk om emotie en beleving aan je merk toe te voegen. Dit doen wij bij FFO door middel van actiemarketing: wij ontwerpen tailor made belevenissen voor jouw merk.

Als voorbeeld hebben wij dit gedaan in een actie voor Pickwick, waar je bij aankoop van 3 Pickwick actieverpakkingen met 2 personen voor de prijs van één kon genieten van een heerlijke High Tea. Uiteraard werd dit gedaan met Pickwick thee en zoete- en hartige lekkernijen. Op deze manier werd de consument beloont voor zijn of haar loyaliteit en groeide de merkbeleving van Pickwick.

Wil je meer weten over hoe wij jouw merk tot leven kunnen brengen? Wordt geïnspireerd door onze andere cases of neem contact met ons op!